Statut

Statut Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Asystentów Rodziny

Rozdział I. Postanowienia ogólne

§ 1

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Asystentów Rodziny, zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na podstawie Ustawy z dn. 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz postanowień niniejszego statutu.

§ 2

Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Pabianice.

§ 3

  1. Terenem działania Stowarzyszenia jest Obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
  2. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.

§ 4

Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Powołane jest na czas nieokreślony.

§ 5

Stowarzyszenie może posługiwać się znakiem graficznym i pieczęcią na zasadach określonych w przepisach szczególnych.

§ 6

  1. Stowarzyszenie może współpracować z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami.
  2. Stowarzyszenie może być członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.

§ 7

  1. Stowarzyszenie opiera swoją działalność przede wszystkim na pracy społecznej członków.
  2. Stowarzyszenie może do prowadzenia swoich działań zatrudniać pracowników. Pracownikiem może być każdy członek Stowarzyszenia, w tym członkowie Zarządu, oraz osoba nienależąca do Stowarzyszenia.
  3. Stowarzyszenie może powoływać biura.

Rozdział II. Cele i sposoby ich realizacji

§ 8

Celem Stowarzyszenia jest działalność kulturalna, oświatowa, edukacyjna, wspierania inicjatyw społecznych, dobroczynna, na rzecz ochrony i promocji zdrowia oraz pomocy społecznej ukierunkowanej na:

  1. Promowanie i rozwijanie asystentury rodziny
  2. Wspieranie rozwoju zawodowego asystentów rodziny
  3. Działanie na rzecz integracji i profesjonalizacji zawodu asystenta rodziny
  4. Współpracę z przedstawicielami innych służb społecznych i ich stowarzyszeniami dotyczącą podziału zadań w pracy z rodziną i na jej rzecz
  5. Podejmowanie inicjatyw mających na celu podniesienie świadomości społecznej w obszarze roli, zadań i działań asystenta rodziny
  6. Pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób
  7. Działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechnienia i ochrony praw dziecka
  8. Przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym
  9. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, szkole, placówkach oświatowych,
    w środowiskach rówieśniczych
  10. Wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej
  11. Ochronę i promocję zdrowia
  12. Organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży
  13. Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej
  14. Promocję zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy
  15. Działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym
  16. Działalność charytatywną
  17. Promocję i organizację wolontariatu
  18. Podejmowanie wspólnych działań z instytucjami rządowymi, samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, grupami nieformalnymi działającymi w obszarze wspierania dziecka i rodziny oraz przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu.

§ 9

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  1. Organizowanie warsztatów i seminariów, konferencji i Ogólnopolskich Zlotów Asystentów Rodziny
  2. Wymianę doświadczeń i dobrych praktyk
  3. Opracowanie standardów pracy asystentów rodziny i kodeksu etycznego asystenta rodziny.
  4. Opracowanie standardów superwizji asystentów rodziny
  5. Opracowywanie i wdrażanie autorskich programów edukacyjno-szkoleniowych
  6. Wydawanie książek, czasopism, broszur związanych z celami Stowarzyszenia
  7. Wykorzystywanie w celach promocyjnych, szkoleniowych środków masowego przekazu
  8. Organizowanie zajęć edukacyjnych, rekreacyjnych, kulturalnych i sportowych
  9. Wspieranie rodzin w trudnej sytuacji życiowej poprzez udzielanie informacji, organizowanie pomocy rzeczowej i finansowej
  10. Inicjowanie i prowadzenie kampanii na rzecz rodziny
  11. Współpracę z instytucjami państwowymi działającymi na rzecz dzieci, rodzin
    i przeciwdziałającymi wykluczeniu społecznemu
  12. współpracę z instytucjami rządowymi, samorządowymi, organizacjami pozarządowymi, grupami nieformalnymi działającymi w obszarze wspierania dziecka i rodziny oraz przeciwdziałania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu.
  13. Tworzenie baz wolontariuszy działających na terenach lokalnych.
  14. Współpracę z Ośrodkami Leczenia Uzależnień i promowanie trzeźwego stylu życia

§ 10

Stowarzyszenie prowadzi odpłatną działalność pożytku publicznego sklasyfikowaną w PKD, jako

58.11. Z Wydawanie książek

58.12. Z Wydawanie wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych)

58.13 Z Wydawanie gazet

58.14 Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków

58.19 Z Pozostała działalność wydawnicza

63.12. Z Działalność portali internetowych

63.99. Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana

72.20. Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych

88.99 Z. Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana

90.02. Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych

90.04. Z Działalność obiektów kulturalnych

93.19. Z Pozostała działalność związana ze sportem

93.29. Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna

94.11. Z Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców

94.12. Z Działalność organizacji profesjonalnych

94.99. Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

§ 11

Stowarzyszenie prowadzi nieodpłatną działalność pożytku publicznego sklasyfikowaną w PKD, jako:

58.11. Z Wydawanie książek

58.12. Z Wydawanie wykazów oraz list (np. adresowych, telefonicznych)

58.13 Z Wydawanie gazet

58.14 Z Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków

58.19 Z Pozostała działalność wydawnicza

63.12. Z Działalność portali internetowych

63.99. Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana

72.20. Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych

88.99 Z. Pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana

90.02. Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych

90.04. Z Działalność obiektów kulturalnych

93.19. Z Pozostała działalność związana ze sportem

93.29. Z Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna

94.11. Z Działalność organizacji komercyjnych i pracodawców

94.12. Z Działalność organizacji profesjonalnych

94.99. Z Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowanych

Rozdział III. Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki

§ 12

  1. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne.

  2. Osoba prawna może być jedynie wspierającym członkiem Stowarzyszenia.

§ 13

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

  1. Członków zwyczajnych

  2. Członków wspierających

  3. Członków honorowych.

§ 14

  1. Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która złożyła pisemną deklarację i dokonała opłaty wpisowej.

  2. Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd.

§ 15

  1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych lub osoba prawna zainteresowana statutową działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.

  2. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji.

  3. Członek nowych członków wspierający dokonuje Zarząd.

§ 16

  1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei Stowarzyszenia lub w inny szczególny sposób wniosła zasługi dla Stowarzyszenia.

  2. Członkiem honorowym Stowarzyszenia staje się po przyjęciu uchwały przez Walne Zebranie Członków, na wniosek Zarządu Głównego.

§ 17

Członkowie zwyczajni mają prawo:

  1. Biernego i czynnego uczestnictwa w wyborach do władz Stowarzyszenia
  2. Korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia
  3. Korzystania z urządzeń i pomocy Stowarzyszenia
  4. Uczestniczenia w zebraniach, wykładach, odczytach, konferencjach, sympozjach itp. Organizowanych przez władze Stowarzyszenia.

§ 18

Członkowie zwyczajni mają obowiązek:

  1. Aktywnego uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia oraz propagowania jego celów i programu
  2. Uczestniczenia w walnych zebraniach członków
  3. Przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
  4. Regularnego opłacania składek.

§ 19

  1. Członek wspierający, z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego, posiada prawo określone w § 17.

  2. Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania uchwał i regulaminów władz Stowarzyszenia.

  3. Członkowie honorowi są zwolnieni ze składek członkowskich.

§ 20

  1. Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek

  1. Dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia zgłoszonej na piśmie

  2. Wykluczenia przez Zarząd z powodu:

  • nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich w okresie dłuższym niż sześć miesięcy o zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zaistniał obowiązek lub

  • rażącego naruszania zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień i uchwał władz Stowarzyszenia lub

  1. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu lub

  2. śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego

  1. Od uchwały Zarząd w sprawie pozbawienia członkostwa w Stowarzyszeniu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.

Rozdział IV. Struktura organizacyjna władz głównych

§ 21

Władzami Stowarzyszenia są:

  1. Walne Zebranie Członków

  2. Zarząd

  3. Komisja Rewizyjna

§ 22

  1. Walne Zebranie Członków może zostać zastąpione Zebraniem Delegatów z województw, które mają na swoim terenie członków Stowarzyszenia.
  2. Każde województwo może wybrać jednego delegata wojewódzkiego z liczbą głosów równą liczbie członków w województwie. Mandat delegata trwa do czasu nowych wyborów.
  3. Szczegółowy tryb i zasady wyborów delegatów określa Zarząd.

§ 23

Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia, o ile statut nie stanowi inaczej, zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

§ 24

  1. Władze Stowarzyszenia wybierane są przez Walne Zebranie Członków/Zebranie Delegatów. Wybór odbywa się w głosowaniu, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
  2. Kadencja wszystkich wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 5 lat.
  3. Członkowie wybrani do władz Stowarzyszenia mogą pełnić tę samą funkcję nie dłużej niż przez dwie kadencje.
  4. W razie gdy skład Władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.

Walne Zebranie Członków

§ 25

  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.

  2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:

  1. Z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni (delegaci) oraz członkowie honorowi,

  2. Z głosem doradczym – członkowie wspierający

§ 26

  1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.

  2. Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.

  3. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje Prezydium w składzie: Przewodniczący i Sekretarz.

§ 27

Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze, i co pięć lat, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad nie później niż miesiąc przed terminem Walnego Zebrania.

§ 28

Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają przy obecności:

  1. W pierwszym terminie – co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków

  2. W drugim terminie – nie później niż w ciągu miesiąca od dnia zwołania Walnego Zebrania Członków bez względu na liczbę obecnych członków

§ 29

  1. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:

  1. Z własnej inicjatywy

  2. Na żądanie Komisji Rewizyjnej

  3. Na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia (delegatów)

  1. Zarząd jest zobowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków w ciągu dwóch miesięcy od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonego w ust. 1. pkt b i c.

  2. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 30

Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:

  1. Uchwalenie Statutu i jego zmian

  2. Uchwalanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia

  3. Wybór i odwoływanie wszystkich władz Stowarzyszenia

  4. Udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej

  5. Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Stowarzyszenia

  6. Rozpatrywanie odwołań do uchwał Zarządu

  7. Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku

  8. Podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego

  9. Podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.

Zarząd

§ 31

  1. Zarząd jest najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie między Walnymi Zebraniami Członków, kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz, a za swoją pracę i działalność odpowiada przed Walnym Zebraniem Członków.

  2. Zarząd składa się z 5 do 7 osób, spośród których na pierwszym posiedzeniu wybiera prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika. Pozostałe osoby pełnią funkcję członków zarządu.

  3. Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją.

  4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na rok. Posiedzenie Zarządu zwołuje prezes.

  5. W razie długotrwałej niemożności pełnienia obowiązków przez Prezesa, funkcję tę obejmuje na ten okres wiceprezes.

§ 32

Do zakresu działania Zarządu należy:

  1. Zwoływanie Walnego Zebrania Członków (delegatów)
  2. Wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków
  3. Kierowanie bieżącą pracą Stowarzyszenia
  4. Zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności
  5. Zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia i zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych
  6. Planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej Stowarzyszenia
  7. Reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz
  8. Podejmowanie uchwał i nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku nieruchomego i ruchomego Stowarzyszenia
  9. Określanie wysokości opłaty wpisowej i składek członkowskich
  10. Podejmowanie uchwał o przynależności Stowarzyszenia do krajowych i międzynarodowych organizacji oraz delegowanie przedstawicieli Stowarzyszenia do tych organizacji
  11. Zawieranie porozumień o współpracy z organami administracji i władzami naczelnymi innych organizacji
  12. Zgłaszanie wniosków o nadanie przez Walne Zebranie Członków godności członka honorowego Stowarzyszenia
  13. Przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia
  14. Składanie Walnemu Zebraniu Członków sprawozdań ze swojej działalności

Komisja Rewizyjna

§ 33

Komisja Rewizyjna jest władzą Stowarzyszenia powołaną do sprawowania kontroli nad jego działalnością

§ 34

Komisja Rewizyjna składa się z przynajmniej z trzech członków, którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona przewodniczącego.

§ 35

Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, które zwołuje przewodniczący nie rzadziej niż raz w roku.

§ 36

  1. Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo udziału, z głosem doradczym, w posiedzeniach Zarządu

  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia.

  3. Członek Komisji Rewizyjnej wskazany w uchwale tejże Komisji reprezentuje Stowarzyszenie w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim.

§ 37

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. Kontrola całokształtu działalności Stowarzyszenia

  2. Ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu

  3. Składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków wraz z oceną działalności Stowarzyszenia i Zarządu Stowarzyszenia

  4. Wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielenie absolutorium Zarządowi

  5. Wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności

  6. Wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.

  7. Reprezentowanie Stowarzyszenia w umowach i sporach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu.

  8. Nadzorowanie Komisji Rewizyjnych niższego szczebla.

Rozdział V. Ciała doradcze

§ 38

  1. Ciałem doradczym Stowarzyszenia jest Rada Merytoryczna.
  2. Do zakresu działania Rady Merytorycznej należy w szczególności:
    • ocena, opiniowanie, przedstawianie wniosków w sprawach dotyczących asystentury rodziny i Stowarzyszenia,
    • opiniowanie programów badawczych i naukowych w zakresie asystentury rodziny,
    • opiniowanie i wydawanie rekomendacji dotyczących programów szkoleń i jakości kształcenia przez instytucje szkolące w zakresie pracy z rodziną.

Rozdział VI. Majątek i fundusze

§ 39

  1. Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
  2. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
    1. Opłaty wpisowe i składki członkowskie,

    2. Dotacje

    3. Darowizny, zapisy i spadki

    4. Wpływy z działalności statutowej

    5. Dochody z ofiarności publicznej

    6. Przychody z odpłatnej działalności pożytku publicznego

    7. Dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia

    1. Wpłaty gotówkowe powinny być przy uwzględnieniu bieżących potrzeb jak najszybciej przekazane na konto.
    2. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obwiązującymi przepisami.

    § 40

    1. Dla ważności oświadczeń woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagane są: podpis Prezesa lub podpisy dwóch członków Zarządu.

    2. Dla ważności innych pism i dokumentów wymagany jest podpis Prezesa lub członka zarządu

    3. Zarząd może udzielać pełnomocnictw do reprezentowania Stowarzyszenia.

    4. W umowach między Stowarzyszeniem a członkiem Zarządu oraz w sporach z nim Stowarzyszenie jest reprezentowane przez członka Komisji Rewizyjnej wskazanego w uchwale tej Komisji.

    Rozdział VII. Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia

    § 41

    Uchwałę w sprawie zmiany statutu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków bezwzględną większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania

    § 42

    1. Uchwałę o rozwiązanie Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania

    2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób jego likwidacji oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia.

    Rozdział VIII. Postanowienie końcowe

    § 43

    Statut i jego zmiany wchodzą w życie po uprawomocnieniu się stosowanego postanowienia sądu rejestrowego.